کد خبر: ۱۶۵۴ |
۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۳
| |

بیماری پاروویروس سگ علائم تشخیص و درمان

بیماری پاروویروس سگ علائم تشخیص و درمان
بیماری پاروویروس سگ یک بیماری بسیار عفونی سگ است که نوزادان زیر چهار ماه و سگ‌های واکسینه نشده در معرض خطر هستند. سگ‌های مبتلا به بیماری پاروویروس سگ اغلب به عنوان کیس مبتلا"پاروا" شناخته می‌شوند. تماس مستقیم بین سگ‌ها و همچنین تماس با محیط آلوده، انسان یا مدفوع (مدفوع) دو راه اصلی انتشار ویروسی است که بر سیستم گوارشی سگ‌ها تأثیر می‌گذارد. دست‌ها، لباس‌ها، کاسه‌های غذا و آب، قلاده‌ها و کف لانه سگ‌های آلوده ممکن است به ویروس پاروویروس سگ آلوده شوند. می‌تواند برای مدت طولانی در محیط دوام بیاورد و در برابر گرما، سرما، رطوبت و خشکی مقاوم است.

پاروویروس چیست؟

روز ایران:پاروویروس سگ را یک بیماری نسبتاً جدید می توان در نظر گرفت، عفونت پاروا ویروس سگ (پاروویروس سگ )، یا پارو، اولین بار در سال 1978 سگ ها را تحت تاثیر قرار داد. پاروا ویروس سگ  به دلیل شدت بیماری و گسترش سریع آن در جمعیت سگ ها، توجه عمومی زیادی را برانگیخت. بیماری پاروویروس سگ و دیستمپر گربه تقریباً به طور کامل توسط همان ویروس به نام پن لکوپنی گربه ایجاد می شود. تصور می شود که ویروس سگ گونه ای از ویروس گربه باشد. اما این هرگز از نظر علمی نشان داده نشده است.

در بین سویه های پاروویروس سگ ،  پاروویروس نوع 2، به سه نوع  پاروا ویروس سگ -2a، پاروویروس سگ -2b، و پاروا ویروس سگ -2c تقسیم می شود که مهم ترین سویه ها هستند. همه آنها یک بیماری را ایجاد می کنند و همه با واکسیناسیون محافظت می شوند. جدی ترین بیماری با پاروویروس سگ -b2 و پاروویروس سگ -2c مرتبط است. خوشبختانه، همه گونه‌های پاروا ویروس را می‌توان با استفاده از آزمایش‌های تشخیصی یافت.

تاریخچه بیماری پاروا ویروس سگ :

بیماری پاروویروس سگ

ویروس اسهال و استفراغ پاروویروس سگ که اغلب به عنوان عفونت پاروویروس شناخته می شود، یک بیماری ویروسی جدی است که به ویژه برای نوزادان کشنده است. این ویروس از خانواده پاروویروس ها است که روده و مغز استخوان را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث استفراغ و اسهال می شود. علاوه بر این، ظرفیت بدن برای مبارزه با عفونت کاهش می یابد. بیماری پاروا ویروس سگ در نوزادان علائم بسیار شدیدتری نسبت به بزرگسالان دارد. اگرچه نژادهای دوبرمن و روتوایلر نسبت به سایر نژادها بیشتر مستعد ابتلا به این ویروس هستند، اما همه نژادها و نژادهای دورگه هنوز در معرض خطر ابتلا به بیماری پاروویروس سگ هستند. ممکن است منجر به مرگ آنها شود. بیماری parvo نسبتاً جدید است و در اواخر دهه 1970 کشف شد. این ویروس قبل از آن وجود نداشت. به نظر می رسد که تغییرات در ویروس های منحصر به فرد دیگر گونه های حیوانی، مانند گربه ها، منجر به تبدیل شدن ویروس به این ویروس برای سگ ها شده است. همه گروه های سنی سگ ابتدا به این ویروس مبتلا شدند. با این حال، در حال حاضر عمدتا بر توله ها تاثیر می گذارد.

بیماری پاروویروس سگ علائم تشخیص و درمان

این بیشتر به این دلیل است که سگ های بالغ و مسن از طریق قرار گرفتن در معرض بیماری یا ایمن سازی نسبت به پارو مصونیت پیدا کرده اند. پاروویروس با آسیب رساندن به سلول های سالم بدن از تکثیر این سلول های سالم جلوگیری می کند. این ویروس حیوان را ضعیف می کند و روده را در معرض عفونت قرار می دهد زیرا سلول های جذب کننده روده را از بین می برد و از جذب غذا جلوگیری می کند. بیماری پاروویروس سگ به این معنی است که خون ممکن است تحت تاثیر این عفونت قرار گیرد. عملکرد مغز استخوان ممکن است با ورود پاروویروس تحت تاثیر قرار گیرد. زمانی که مغز استخوان از بین می‌رود، سنتز گلبول‌های خون کاهش می‌یابد، زیرا به عنوان کارخانه تولید سلول‌های خونی از جمله گلبول‌های قرمز و سفید عمل می‌کند. گلبول های سفید وظیفه محافظت از بدن را بر عهده دارند. این افت گلبول های سفید باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن، کاهش قدرت دفاعی بدن می شود و سگ را در معرض خطر ابتلا به بیماری های بیشتری قرار می دهد.

علائم و نشانه های بیماری پاروا ویروس سگ چیست؟

علائم بیماری پاروویروس سگ

 بی‌اشتهایی، ناراحتی و نفخ معده، تب یا دمای پایین بدن (هیپوترمی)، استفراغ و اسهال شدید و گاهی خونی از علائم بیماری پاروویروس سگ هستند. آسیب روده و سیستم ایمنی ممکن است منجر به شوک سپتیک شود و استفراغ و اسهال مداوم می تواند به سرعت باعث کم آبی بدن فرد شود.

استفراغ شدید و اسهال دو مورد از شایع ترین نشانه های بالینی بیماری پاروویروس سگ  هستند. اسهال اغلب بوی قوی دارد، ممکن است کاملاً مخاطی باشد و ممکن است خونی باشد یا نباشد. سگ‌های مبتلا اغلب تب، بی‌حالی و غم و اندوه قابل توجه و همچنین کمبود اشتها را نشان می‌دهند. اگرچه بسیاری از سگ‌ها ممکن است همه علائم بالینی را نشان ندهند، استفراغ و اسهال شایع‌ترین و قابل اعتمادترین علائم هستند و استفراغ اغلب اولین علائم است.

لحظه ای که سگ یا توله سگ شما هر یک از این علائم را نشان می دهد، باید سریعاً با دامپزشک خود تماس بگیرید.

اکثر موارد مرگ و میر پاروویروس سگ 48 تا 72 ساعت پس از شروع علائم بالینی اتفاق می افتد. 

سگ‌ها در هر سنی ممکن است به پاروا مبتلا شوند، اگرچه توله‌های واکسینه نشده زیر یک سال اغلب مبتلا می‌شوند. به طور معمول، توله های جوان زیر پنج ماه به طور جدی مبتلا هستند و درمان آنها دشوار است. آزمایش پاروویروس سگ  باید روی هر توله سگ واکسینه نشده با استفراغ یا اسهال شدید انجام شود.

توله سگ ها اغلب با در معرض قرار گرفتن با زمینی که مدفوع سگ حامل پاروا ویروس (مانند خاک پارک یا باغ) درآن قرار گرفته است، به بیماری پاروا ویروس سگ مبتلا می شوند. 4 تا 14 روز پس ازدر معرض قرار گرفتن ، علائم بیماری شروع به آشکار شدن می کند. علائم و نشانه های اولیه بیماری پاروویروس سگ بی حالی، استفراغ، تب ، از دست دادن اشتها و تب همگی بخشی از آن هستند. استفراغ و اسهال همراه با رگه های خونی یکی دو روز بعد ظاهر می شود. اگر یک بار به درستی درمان نشود، اسهال و استفراغ ممکن است منجر به کم آبی بدن و حتی مرگ شود. توله سگ دچار بیماری شدید می شود. بیماری پاروویروس سگ به احتمال زیاد باعث مرگ نوزادان بین 6 تا 8 هفته می شود. اگر یک توله سگ جوان علائم بی حالی یا بی اشتهایی را نشان دهد دامپزشک باید به بیماری پاروویروس سگ مشکوک شود.

 

چه اتفاقی برای بیمار پاروویروس سگ می افتد؟

بیماری پاروویروس سگ علائم تشخیص و درمان

توله سگ هایی که می توانند 5-7 روز پس از شروع علائم زنده بمانند، اغلب بیماری را رد می کنند و تا پایان عمر در برابر آن مقاوم می مانند. متاسفانه هیچ داروی ضد ویروسی برای درمان بیماری پاروویروس سگ وجود ندارد. اثربخشی مراقبت های حمایتی اغلب تحت تأثیر شدت بیماری یا سنی است که عفونت پارو در آن رخ داده است. سگ‌هایی که دارای شکل جزئی پاروویروس هستند، اغلب بهبود می‌یابند، اما آنهایی که از بیماری پاروویروس سگ رنج می‌برند، به شدت در خطر مرگ هستند، زیرا به سرعت کم‌آبی می‌شوند. سن سگ، ظرفیت مقابله با بیماری، و اثربخشی درمان حمایتی، همگی در بقای سگی که به مبتلا به پاروو ویروس شده است، نقش دارند. با این حال، همانطور که قبلا نشان داده شد، گاهی اوقات حتی درمان های حمایتی کامل سگ های خاص بی اثر است.

 

چگونه پاروویروس در بین سگ ها پخش می شود؟

نحوه پخش شده ویروس بیماری پاروویروس سگ

مدفوع سگ های آلوده منبع اصلی ویروس است. درست قبل از ظاهر شدن علائم بالینی، ویروس شروع به ریختن در مدفوع می کند و تقریباً 14 روز پس از پایان علائم بالینی به دفع ادامه می دهد. هنگامی که سگ های نیش حساس ویروس را مصرف می کنند، آلوده می شوند. پس از بلعیده شدن، ویروس به لوزه ها یا غدد لنفاوی می رسد و در آنجا لنفوسیت ها، نوعی گلبول سفید خون را آلوده می کند، که متعاقباً عفونت را از طریق گردش خون در سراسر بدن پخش می کند، به ویژه به مغز استخوان و دیواره روده. پاروویروس سگ  در محیط پایدار است و برخلاف اکثر ویروس‌ها در برابر گرما، مواد شوینده، الکل و بسیاری از ضدعفونی‌کننده‌ها مقاوم است. ویروس عفونی با محلول سفید کننده 1:30 از بین می رود. حتی پس از سه ماه در دمای اتاق، پاروویروس سگ  عفونی بر روی سطوحی که با مدفوع سگ آلوده شده است، یافت شده است. برخلاف اکثر ویروس‌های دیگر، پاروویروس سگ  در محیط پایدار است و در برابر حرارت، مواد شوینده، الکل و بسیاری از مواد ضدعفونی کننده مقاوم است.

تشخیص بیماری پاروویروس سگ

ویروس به راحتی از طریق مو یا پای سگ های بیمار و همچنین از طریق لباس ها، کفش ها و سایر اقلام آلوده به دلیل پایداری محیطی پخش می شود. ویروس ممکن است بدون تماس فیزیکی بین سگ ها منتقل شود. سگ‌هایی که از نظر بالینی مبتلا به ویروس هستند، اغلب سه تا هفت روز پس از قرار گرفتن در معرض این بیماری، علائم را نشان می‌دهند.

با لیسیدن، بوییدن، بلعیدن یا تماس با مدفوع آلوده به پاروویروس، ویروس ممکن است پخش شود. ویروس از طریق دهان وارد شده و به روده ها می رود و در آنجا شروع به رشد می کند. حدود یک میلیارد ویروس در هر قاشق چای خوری در مدفوع حیوانات با پارو وجود دارد. به دلیل سختی و انعطاف پذیری این ویروس ها در خارج از سگ، ممکن است حدود 6 ماه در محیط باقی بمانند. از آنجایی که ویروس بسیار مخرب است، همه گیاهان باید از بین بروند تا از خاک ریشه کن شوند. برای از بین بردن این ویروس، محیط خانه باید تمیز و تخلیه شود، سپس با وایتکس (1 قسمت وایتکس به 30 برابر آب) ضد عفونی شود. اشیاء آلوده ممکن است در معرض نور خورشید قرار گیرند تا از بین رفتن ویروس تسریع شود. تا دو هفته پس از بهبودی و چندین روز قبل از بروز علائم بیماری، پاروویروس ممکن است از مدفوع سگ‌های آلوده حذف شود.

 

چگونه می توان پاروویروس را شناسایی کرد؟

شناسای بیماری پاروویروس سگ

از آنجایی که بسیاری از بیماری‌های دیگر که باعث استفراغ و اسهال می‌شوند، اغلب نشانه‌های بالینی مشابهی را نشان می‌دهند، تشخیص عفونت پاروویروس سگ  ممکن است برای دامپزشکان دشوار باشد. وجود ویروس یا آنتی ژن آن در مدفوع یا تشخیص آنتی بادی های ضد پاروویروس سگ  در سرم خون برای تایید مثبت عفونت پاروویروس سگ  ضروری است.

بیشتر بخوانید: بیماری کلسی ویروس گربه و سگ

بیماری پاروویروس سگ ممکن است برای استفاده از یک آزمایش سریع در کلینیک برای پاروویروس سگ  غربالگری شود. گاهی ممکن است سگ پاروویروس داشته باشد اما آزمایش مدفوع منفی می شود. خوشبختانه، این اغلب اتفاق نمی افتد. علائم بالینی و کاهش لکوپنی در گلبول های سفید خون (لکوپنی) اغلب برای تشخیص موقت استفاده می شود. در صورت نیاز به اطمینان بیشتر، نمونه‌های مدفوع یا خون ممکن است برای آزمایش‌های اضافی به آزمایشگاه دامپزشکی ارسال شوند. با این حال، لکوپنی همیشه نشانه عفونت پاروویروس سگ نیست. تعداد کم گلبول های سفید خون ممکن است در همه سگ های بیمار بالینی دیده نشود.

هنگامی که سگ های جوان واکسینه نشده علائمی از جمله بی اشتهایی، اسهال و استفراغ را نشان می دهند، بیماری پاروا ویروس باید شناسایی شود. در ایران از کیت های ایمونوکروماتوگرافی سریع مانند تست بارداری ادرار برای تشخیص استفاده می شود. پاسخ در عرض 10 دقیقه پس از اینکه دامپزشک مقداری از مدفوع حیوان را رقیق کرده و آن را وارد میکند، کشف می شود.

به کیت اگر دو خط روی نوار تست قرمز شود، به این معنی است که آزمایش موفقیت آمیز بوده و نشان می دهد که سگ دارای ویروس است. اما اگر فقط یک خط قرمز روشن شود، تست منفی خوانده می شود. همچنین ممکن است از آزمایش خون و کاهش تعداد گلبول های سفید نیز برای تایید بیماری پاروو ویروس سگ کمک گرفته شود شود. 

 

درمان پاروویروس چیست؟

درمات بیماری پاروویروس سگ

هنگامی که ویروس سگ را آلوده کرد، هیچ درمانی وجود ندارد. اگرچه این ویروس با کاهش تعداد گلبول های سفید، سیستم ایمنی را مختل می کند، اما بلافاصله باعث مرگ و میر نمی شود. در عوض، باعث از بین رفتن پوشش دستگاه گوارش می شود. آسیب روده باعث کم آبی شدید (از دست دادن آب)، عدم تعادل الکترولیت ها (سدیم و پتاسیم) و عفونت خون (سپتی سمی) در نتیجه آسیب روده می شود. احتمال ورود باکتری های روده به گردش خون باعث سپتی سمی می شود که احتمال مرگ سگ را افزایش می دهد.

با توجه به این که پاروو ویروس بیماری ویروسی است و درمان مستقیمی نمیتوان برای آن تعیین کرد، با این حال، با درمان حمایتی و داروی مناسب، می توان بیماری را مدیریت کرد. پس از چند روز، اکثر توله‌هایی که تحت مراقبت حمایتی قرار نمی‌گیرند، به دلیل عفونت‌های خونی یا از دست دادن مایعات بدن از بین می‌روند. احتمال زنده ماندن توله سگ زمانی که در بیمارستان یا کلینیک دامپزشکی بستری می شود بسیار بیشتر از زمانی است که در خانه درمان می شود. اگر می خواهید به درمان سگ بیمار در خانه ادامه دهید و سگ های بیشتری دارید، باید همه آنها را کاملاً از هم دور نگه دارید، حتی سگ هایی که واکسن دریافت کرده اند. هیچ واکسنی وجود ندارد که بتواند اطمینان حاصل کند که سگ کاملاً در برابر بیماری پاروویروس سگ مقاوم است. سگ بیمار باید در محیطی بدون استرس که ساکت و آرام است نگهداری شود. سگ باید از درمان های حمایتی محکم (مانند تزریق سرم(سرم دوبار در روز یکبار رینگرلاکتات و یکبار قندی نمکی) ، آنتی بیوتیک های داخل وریدی، درمان ضد استفراغ(متوکلوپرامید)، مسکن ها، ضد انگل ها و تغذیه داخل وریدی) استفاده کند، زیرا خود ویروس با هیچ دارویی نمیتواند ریشه کن شود. در اکثر مواقع، این درمان‌ها در نجات جان حیوان موفق می‌شوند، اما در شرایط خاصی - مانند زمانی که بیماری شدید است یا توله‌سگ هنوز یک توله سگ جوان (6 تا 8 هفته) است - موفق نمی‌شوند. در این مواقع سگ از بین می رود. بسیار مهم است که قبل از تایید دامپزشک، هیچ دارو یا غذا به صورت خوراکی به حیوان داده نشود. دادن غذا یا دارو به سگ از طریق دهان می تواند باعث استفراغ بیشتر و بدتر شدن وضعیت آنها شود. پس از قطع استفراغ، دامپزشک گفت که ممکن است 12 تا 24 ساعت پس از قطع استفراغ، به تدریج به سگ مقدار کمی آب دهید. می توان بزرگ کرد (بر اساس شرایط سگ). برای پیشگیری یا مدیریت سپتی سمی، آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد التهابی استفاده می شود. داروهای ضد تهوع برای جلوگیری از استفراغی مثل متوکلوپرامید که باعث پیشگیری از این مشکلات می شود استفاده می شود. داروهای ضد ویروسی مانند تامیفلو® و پیوند مدفوع از سگ های سالم دو روش درمانی جدیدتر هستند که در حال حاضر در حال تحقیق هستند.

 

پیش آگهی پاروا ویروس سگ چیست؟

بیماری پاروویروس سگ علائم تشخیص و درمان

اگر درمان شدید انجام شود و دارو قبل از شروع سپتی سمی شدید و کم آبی شروع شود، اکثر سگ های مبتلا به عفونت پاروویروس سگ  بهبود می یابند. عوامل ناشناخته باعث می شوند که برخی نژادها نسبت به سایر نژادها میزان مرگ و میر بسیار بیشتری داشته باشند، از جمله نژادهای روتوایلر، دوبرمن پینچر، لابرادور رتریور، تریر آمریکایی استافوردشایر و نژادهای سورتمه قطبی. توله سگ هایی که پس از روز سوم یا چهارم درمان هیچ بهبودی ندارند، اغلب پیش آگهی وحشتناکی دارند.

آیا می توان بیماری پاروویروس سگ را درمان کرد؟

بهترین راه برای محافظت از سگ خود در برابر عفونت پاروویروس سگ  از طریق واکسیناسیون است. به عنوان بخشی از سری ایمن سازی چند عاملی، توله سگ ها در برابر پاروویروس واکسینه می شوند. توصیه می شود آن را در 8، 12 و 16 هفتگی در واکسیناسیون را انجام دهید. دامپزشکان ممکن است واکسیناسیون را در شرایط خاص پرخطر در فواصل دو هفته ای انجام دهند، با دومین تقویت کننده بین 18 تا 22 هفتگی. تزریق بوستر به صورت مکرر پس از دور اول واکسن ضروری خواهد بود. اگر از یک واکسیناسیون سه ساله پاروویروس که دارای مجوز است استفاده شود، واکسن تقویت کننده بعدی معمولاً پس از سه سال انجام می شود.

بهترین راه برای محافظت از سگ خود در برابر عفونت پاروویروس سگ از طریق واکسیناسیون است.

با یک تقویت کننده هر سال، سگ ها در محیط های پر نور (مانند لانه ها، نمایشگاه های سگ، رویدادهای صحرایی و غیره) ممکن است بهتر محافظت شوند. سگ‌های مولد باید تا به امروز قبل از تولید مثل واکسن پاروویروس واکسینه شوند، اگرچه ممکن است ماده‌های باردار بتوانند یک هفته قبل از زایمان واکسن پاروویروس سگ را دریافت کنند تا سطوح بهتری از آنتی‌بادی‌های محافظ را در اختیار توله‌ها قرار دهند. طرح ایمن سازی که به بهترین وجه با سبک زندگی حیوان خانگی شما مطابقت دارد باید با مشورت دامپزشک انتخاب شود.

 

آیا می توان ویروس را از محیط زیست ریشه کن کرد؟

بیماری پاروویروس سگ علائم تشخیص و درمان

تمیز کردن کامل مکان‌های آلوده مهم است زیرا پاروویروس سگ در محیط پایدار است. برای ضد عفونی کردن کاسه های غذا و آب و سایر چیزهای آلوده، 3/4 فنجان سفید کنند کلر دار یا وایتکس را با 1 گالن آب (نسبت ۱ وایتکس و ۳۰ آب)  مخلوط کنید. پاروویروس سگ را نمی توان با اکثریت ضدعفونی کننده ها از بین برد، حتی آنهایی که ادعا می کنند در برابر ویروس ها موثر هستند. بنابراین باید از سفید کننده کلر استفاده کرد.

 

آیا گربه های من یا من در خطر ابتلا به پاروویروس هستند؟

در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر اینکه پاروویروس سگ  ممکن است از گربه به انسان یا انسان به گربه سرایت کند وجود ندارد.

پیشگیری از از پاروویروس سگ

بیماری پاروویروس سگ علائم تشخیص و درمان

هم واکسیناسیون و هم رعایت بهداشت اولیه برای پیشگیری ضروری است.

توله‌های جوان به‌ویژه در برابر بیماری آسیب‌پذیر هستند زیرا محافظت طبیعی شیر مادرشان ممکن است قبل از اینکه سیستم ایمنی بدن توله‌ها به اندازه کافی برای مبارزه با عفونت توسعه یابد فرسوده شود. در صورتی که قرار گرفتن در معرض پاروویروس سگ در این زمان کاهش ایمنی رخ دهد، بیماری توله سگ ممکن است. مسئله دیگر این است که ایمنی شیر مادر ممکن است مانع از پاسخ موثر کودک به واکسن شود. این بدان معناست که حتی توله‌هایی که واکسن دریافت کرده‌اند ممکن است به دلیل عفونت پاروویروس دچار بیماری شوند. مجموعه ای از واکسن های توله سگ به منظور به حداقل رساندن شکاف های حفاظتی و ارائه بهترین محافظت در برابر بیماری پاروویروس سگ در چند ماه اول زندگی داده می شود. صرف نظر از اینکه قبلاً چند دوز دریافت کرده اند، توله ها باید یک دوز از واکسیناسیون پاروویروس سگ را در سنین 14 تا 16 هفتگی دریافت کنند تا دفاع مناسب ایجاد کنند.

صاحبان سگ های بالغ باید اطمینان حاصل کنند که سگ های آنها واکسیناسیون پاروویروس را انجام می دهند تا از آنها محافظت کنند. مقدار آنتی‌بادی‌هایی که سگ در برابر بیماری پاروا ویروس سگ دارد را می‌توان با استفاده از تیتر اندازه‌گیری کرد، اما قرار گرفتن در معرض ویروس ممکن است همیشه منجر به محافظت نشود. با دامپزشک خود در مورد بهترین برنامه پیشگیری برای سگ خود مشورت کنید.

 بزرگترین دفاع در برابر پاروویروس، واکسیناسیون به موقع نوزادان است. مادرانی که از واکسیناسیون یا تجربه شخصی نسبت به پاروویروس مصونیت دارند، ممکن است پادزهر بیماری (آنتی بادی) را از طریق شیر به توله‌هایشان منتقل کنند. با توجه به چند هفته تا سه ماه بسته به میزان آنتی بادی توله سگ ممکن است در برابر پارو ایمن در نظر گرفته شود. اما واقعیت این است که آنتی بادی مشتق از شیر مادر در نهایت در بدن توله ها کاهش می یابد و سگ را در معرض خطر ابتلا به بیماری پاروویروس سگ قرار می دهد. از آنجایی که آنتی بادی هر توله سگ در یک دوره متفاوت ناپدید می شود، همه توله ها باید از 6 هفتگی در برابر بیماری پاروویروس سگ ایمن شوند. پس از آن، واکسن ها باید هر سه تا چهار هفته یک بار تا زمانی که کودک به 16 هفتگی (چهار ماهگی) برسد تزریق شود. توله سگ ها باید تا پایان این دوره ایمن سازی از مناطق آلوده دور بمانند. توله‌هایی که واکسن‌شان را انجام نداده‌اند نباید اجازه داشته باشند با سایر توله‌ها یا مدفوع سگ‌ها تعامل داشته باشند.

بیماری پاروویروس سگ علائم تشخیص و درمان

صاحبان حیوانات خانگی باید هنگام بردن حیوانات خود به مکان هایی که توله های جوان جمع می شوند (مانند فروشگاه های حیوانات خانگی، پارک ها، دوره های آموزشی توله سگ، کلاس های اطاعت، مهدکودک سگ ها، لانه ها و مراکز نظافت)، احتیاط کنند تا زمانی که واکسن های کامل خود را دریافت کنند. با اجرای واکسیناسیون، بررسی های بهداشتی، نظافت عالی، و ایزوله کردن توله ها و سگ های بیمار، امکانات و برنامه های آموزشی قابل احترام، احتمال مواجهه را کاهش می دهد. 

در نهایت، اجازه ندهید سگ شما - نا بالغ یا توله سگ - وقتی برای پیاده روی یا بازی در خارج از خانه بیرون است، مدفوع سگ های دیگر را لمس کند. همیشه ضروری است که مواد زائد را به سرعت و به درستی دور ریخته شود تا از انتقال بیماری هایی که ممکن است بر افراد و حیوانات تأثیر بگذارد، مانند عفونت پاروویروس سگ، جلوگیری شود.

آوردن سگ های بیمار یا سگ های دیگری که در معرض سگ های بیمار قرار گرفته اند به لانه ها، پارک های سگ یا مکان های دیگری که ممکن است با سگ های دیگر ارتباط برقرار کنند، توصیه نمی شود. در همین راستا، سگ های واکسینه نشده نباید در معرض سگ های بیمار یا حتی واکسینه شده قرار بگیرند. هنگام دست زدن به سگ های دیگر، کسانی که با سگ های بیمار یا در معرض تماس بوده اند باید خودداری کنند، یا حداقل دست های خود را بشویند و لباس خود را عوض کنند.

درکل تمام مواردی که دراین مقاله از سایت روز ایران مطرح شد راهنمایی بود برای صاحبان سگ ها تا در این زمینه دچار سر درگمی نشوند و این مطلب جایگزینی برای درمان و مشاوره دکتر دامپزشک نیست و در مواردی که پت شما دچا بیماری شد بی درنگ باید به دکتر دامپزشک مراجعه نمایید.

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰